Köpvillkor

Köpvillkoren är utarbetade efter Konsumentköplagen (1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt dataskyddsförordningen (GDPR) och gäller för samtliga köp på handjord.se

Allmänt

Följande allmänna villkor är tillämpliga på alla avtal som du sluter med Handjord av Kullsand, 810521-7528 i nedan text även benämnd som Handjord eller www.handjord.se. Genom att beställa accepterar och samtycker du med dessa villkor.

På www.handjord.se kan du beställa varor i vår webbutik. Du måste vara över 18 år för att få handla i vår webbutik eller ha målsmans godkännande (målsman kan skicka ett godkännande till info@handjord.se). Vi tillämpar ingen lägsta ordersumma.

Vi reserverar oss för slutförsäljning, lagerhållning hos våra leverantörer samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Vi förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar.


Beställning

För att göra en beställning fyller du i dina uppgifter i kassan. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller som på annat sätt medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.


Priser

Alla priser på www.handjord.se är angivna i SEK, inklusive moms. På alla beställningar inom Sverige under 499 kr tillkommer en leveransavgift. Vi reserverar oss för eventuella fel gällande pris. Vi aviserar inte prishöjningar.


Betalning

BETALALTERNATIV

Hos Handjord handlar du tryggt och säkert med PayPal, Swish eller med förskottsbetalning till vårt bankgiro. PayPal gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Förskottsbetalning till vårt bankgiro är precis lika säkert som att betala på andra sätt. PayPal-transaktioner lyder under PayPals sekretesspolicy och Swishbetalningar lyder under Swish integritetspolicy.

FÖRSKOTTSBETALNING

Du kan göra en inbetalning på vårt bankgironummer: 5159-2418. Betala in totalsumman som står på orderbekräftelsen. Kom ihåg att skriva beställningens ordernummer som referens på inbetalningen. När din betalning syns på vårt bankgiro packar vi varorna och skickar dem till dig. Om betalning inte skett inom 5 dagar makuleras din order.

RABATTKODER

Eventuella rabattkoder gäller en gång per person/hushåll och kan inte kombineras med andra erbjudanden.


ORDERBEKRÄFTELSE

När vi mottagit din beställning skickas en automatisk orderbekräftelse till den e-postadress du angav vid beställningstillfället. Får du ingen orderbekräftelse samma dag som du gjort din beställning ber vi dig kika i din e-posts spamfilter eller kontakta oss. I orderbekräftelsen finns information om din beställning. Det är viktigt att du alltid kontrollerar att dina leveransuppgifter och övriga uppgifter på orderbekräftelsen är korrekta. Kontakta oss snarast om något inte stämmer så att vi kan rätta till felet innan ditt paket skickas från oss.

Om du önskar ändra något i din beställning i efterhand kan du kontakta oss. Vi kan ändra i din order så länge den inte är klar för leverans. Om en vara restnoterats av oss har du rätt att avbeställa varan. Om du vill göra ändringar i en order som redan levererats gäller villkoren för byte och retur. I orderbekräftelsen finns en länk till våra köpvillkor. Orderbekräftelsen gäller som ditt kvitto, spara orderbekräftelsen då den kan behövas vid eventuell garanti på dina produkter.


PERSONUPPGIFTER

Hos oss hanteras dina personuppgifter med största sekretess enligt dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation, 2016/679/EU) och säljs inte vidare till tredje part. Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

En personuppgift är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. I samband med att du genomför din beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina personuppgifter i vår databas för att kunna fullfölja ditt köp och förse dig med din leverans enligt den service du kan förvänta dig.Exempel på personuppgifter som vi samlar in är: Fullständigt namn, telefonnummer, e-postadress, postadress, och IP-adress. Läs hela integritetspolicyn för mer information.


Frakt

ORDER PRIVATPERSONER INOM SVERIGE

  • Frakt inom Sverige 49 kr
  • Fri frakt vid beställningar över 499 kr

HÄMTA HOS OSS

  • Frakt 0 kr

    Om du väljer att hämta dina varor själv i vår butik på Östantorpsvägen 2 i Vattholma så tillkommer ingen fraktavgift. Kontakta oss via vårt kontaktformulär på hemsidan eller ring 0706570974 för att bestämma dag och tid för att hämta dina varor.

LEVERANS

Vi behandlar normalt din order inom ett dygn från att du lagt din beställning och fram tills dess att paketet lämnar vårt lager. Undantag gäller vid helger, måndagar och när vi tar semester. Vi levererar normalt ditt paket inom 2-5 dagar. Inom Sverige skickas ditt paket med DHL eller Postnord Varubrev. Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar som vi inte kan råda över.

Vi levererar vanligtvis bara inom Sveriges gränser. Om du vill beställa från andra länder ber vi dig kontakta oss så hjälper vi dig på bästa sätt.

Om en vara i din beställning är slut så meddelar vi dig genast via mejl och du kan välja att ta bort varan från din order eller att byta till en annan vara. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

DRÖJSMÅL I LEVERANS

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Vi tar inte ansvar för skador som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Vi kontaktar dig via mejl om leveransen från vårt lager blir försenad på grund av oförutsedda händelser.

LEVERANSSÄTT

  • PostNord
  • DHL

Aviseringar

Var noggrann när du anger ditt mobilnummer och din mejladress i kassan. Det behövs korrekta uppgifter för att du ska kunna bli aviserad när ditt paket finns att hämta på ditt utlämningsställe.

  • PostNord aviserar genom att skicka ett sms, en e-postavisering eller via brev.
  • DHL aviserar genom att skicka ett sms eller en e-postavisering.

SPÅRA GODS

Här kan du spåra paket som är skickat med posten: 
Med tjänsten ”Spåra brev, paket och pall” kan du följa paketet hela vägen. Klicka på länken här.

Här kan du spåra paket som är skickat med DHL. Klicka på länken här

OUTLÖSTA PAKET

Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress samt korrekt mobilnummer och e-postadress. Om vi av någon anledning får tillbaka ett paket som ej hämtats ut och gått i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 250 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. 

Observera att en ej uthämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp. Du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ”ej uthämtat” och debiteras därefter.

FELAKTIGT ANGIVNA LEVERANSUPPGIFTER

Om du som kund uppger fel leveransadress, postnummer eller namn och måste göra en ändring för att kunna hämta ut din leverans så blir du debiterad en avgift på 250 kr. Se därför till att uppge korrekt adressuppgifter när du lägger din beställning och läs alltid igenom och kontrollera orderbekräftelsen noggrant.


Erbjudanden och rabatter

Rea och kampanj gäller så länge erbjudandet finns tillgängligt på vår hemsida eller så långt lagret räcker, för exempelvis erbjudanden utan ett tydligt slutdatum. 
Handjord av Kullsand reserverar sig mot eventuell slutförsäljning.


Bilder och texter

Alla bilder på www.handjord.se är fotade av oss. Våra bilder och annat material så som produkttexter är skyddade enligt upphovsrättslagen, © Handjord av Kullsand och får inte kopieras eller användas utan vårt medgivande. Vi kommer att vidta rättsliga åtgärder om vi upptäcker stölder av bilder och/eller produkttexter. Privatpersoner med bloggar och hemsidor får gärna låna våra bilder och texter så länge det tydligt framgår att det är Handjord av Kullsands texter och bilder. Kontakta alltid oss om du som privatperson vill låna material från vår hemsida.

Tänk på att din bildskärmsinställning och svårigheten att fånga den exakta färgen/nyansen på bild kan göra att varan ser annorlunda ut i verkligheten jämfört med bilden på vår hemsida. Vi har gjort det vi kan för att återge färgerna på ett bra sätt men vi kan inte garantera att färgåtergivningen är exakt. Färgskillnader mellan bild och produkt kan förekomma.


Ångerrätt

Du har enligt konsumentköplagen ångerrätt i 14 dagar efter du mottagit dina varor. Du får öppna förpackningen och undersöka varan, men den bör sändas åter till oss i oanvänt och oförändrat skick och helst i en hel originalförpackning med originalhandlingar. Du som kund ansvarar för värdeminskningen som uppstår om varan hanteras i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Om originalförpackning och originalhandlingar saknas eller är skadade regleras det som en värdeminskning. Livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Ångerrätten gäller inte heller för de varor som har tillverkats enligt specifika anvisningar eller som på annat sätt fått en tydlig personlig prägel.

Kunden står för frakten vid ångrat köp och byte. Hör alltid av dig till oss innan du genomför en retur av ångrade varor. Vi tar inte emot returer som skickas mot postförskott. Observera att ej uthämtad försändelse inte gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.

Om du vill ångra ditt köp innan ångerfristen löpt ut, ska du skicka ett tydligt meddelande till oss om att du vill utöva ångerrätten. Meddelandet ska innehålla namn, adress och annan relevant information för att vi ska kunna behandla din retur. Du kan också välja att utöva din ångerrätt genom att skicka med den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. Konsumentverkets ångerblankett finns att ladda ner här: Ångerblankett Konsumentverket.


Byte & returer

Vi erbjuder dig 30 dagars öppet köp med full retur och bytesrätt från det datum du mottagit varan. Varan ska returneras till oss inom 30 dagar från den dag du meddelat oss om att du ångrar dig.

Kom ihåg att returnera varorna i oförändrat skick. Är varan/varorna i förändrat/använt skick har Handjord rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning från returbeloppet. Smycken får provas, men ej användas. Retur- och bytesrätten gäller inte livsmedel och personligt utformade varor. Ångerrätten eller öppet köp gäller inte för de varor som har tillverkats enligt specifika anvisningar eller som på annat sätt fått en tydlig personlig prägel. Livsmedel är undantagna öppet köp och kan ej returneras.

Du får öppna förpackningen och undersöka varan, men den ska sändas åter till oss i oanvänt och oförändrat skick och i en hel originalförpackning med. Du som kund ansvarar för värdeminskningen som uppstår om varan hanteras i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Om originalförpackning saknas eller är skadad regleras det som en värdeminskning. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalförpackningen i en annan kartong.

Du som kund står själv för frakten vid ångrat köp, öppet köp och byte. Returer ska skickas till: 
Handjord av Kullsand, Östantorpsvägen 2, 743 50 Vattholma

Returen kan även skickas på andra sätt, tänk dock på att vi inte hämtar ut paket hos ombud eller serviceställen. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelsen. Handjord av Kullsand tar inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.Om du vill byta en vara lägger du en ny beställning via vår webbshop på den produkt du vill byta till. Så snart vi har mottagit och behandlat din retur skickar vi en bekräftelse till dig per mejl.

ÅTERBETALNING

Återbetalning för en godkänd returnerad vara sker till kundens konto inom 30 dagar. Återbetalning sker beroende på ditt valda betalsätt och återbetalas vanligen till det berörda kontot.


Reklamationer

Handjord tillämpar de regler som gäller enligt konsumentköplagen vid hantering av reklamationer.

Vi ser att du som kund kontrollerar förpackningen och varornas tillstånd i leveransen när du hämtar ut ditt paket för att säkerställa att innehållet stämmer och är felfritt. Om du upptäcker ett synligt eller dolt fel på en vara har du alltid rätt att klaga på felet till oss. Är varan trasig eller felaktig när den anländer till dig har du tre års reklamationsrätt och reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti på varan. 

Om du behöver klaga på en vara du köp hos oss ska du kontakta oss genom att mejla till info@handjord.se. Du ska informera oss om detta inom skälig tid (inom två månader) från det att felet upptäcktes. Som underlag för reklamationer behöver du uppge ordernummer (kvitto) eller e-postadress som kan kopplas till beställningen samt uppge orsak till reklamationen. Därefter sker en bedömning och överenskommelse för hur eventuell retur och ersättning hanteras. För att reklamationen ska vara giltig och för att felet ska åtgärdas behöver det vara ett ursprungligt fel på varan, exempelvis ett fabrikationsfel. Du får inte returnera eller kassera varan som du reklamerar innan du kontaktat oss, detta för att vi ska kunna göra en rättvis bedömning av reklamationen. Vid en godkänd reklamation (ursprungligt fel som är reklamerat inom 3 år) ansvarar vi för att rätta till felet. Handjord av Kullsand förbehåller sig rätten att i första hand reparera skadan eller ersätta dig med en ny del, att byta ut varan mot en ny eller likvärdig alternativt ge prisavdrag, tillgodo på summan.

Vid synlig skada hos ombudet: 
Om du upptäcker att paketet är skadat när du hämtar ut det ska du meddela detta till ombudet/transportören och be dem göra en notering om detta. Noteringen ska göras innan du tar emot paketet. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett skadat paket om du misstänker att innehållet är skadat. Kontakta sedan fraktbolaget och anmäl skadan samma dag. Du som kund anmäler skadan. Anmärkningen om skadan behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan inträffat när fraktbolaget haft hand om godset. Du ska också försöka begränsa skadan när detta är möjligt. Se PostNords checklista innan du reklamerar.

Dold skada: 
Om skadan upptäcktes först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till oss inom fyra (4) arbetsdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla den. Vi vill alltid besiktiga skadan, därför ska du ta en eller flera bilder på skadan och även på kartongens utsida och emballaget. Du får inte returnera eller kassera varan som du reklamerar innan du kontaktat oss, detta för att vi ska kunna göra en rättvis bedömning av skadan. Ta därför snarast kontakt med oss genom att skicka ett mejl till info@handjord.se. När du gjort det behandlar vi din reklamation snarast möjligt. Vi ersätter dig på lämpligt sätt, genom en ny likvärdig vara eller genom pengarna tillbaka.

Vi står för frakten vid reklamationer eller felleveranser.


Reservationer

Handjord av Kullsand reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan komma att utgå ur sortimentet. 

Vi kan inte garantera att alla bilder på hemsidan exakt återger produkternas verkliga utseende. 

Vi reserverar oss även för eventuella skrivfel & syftningsfel i texterna på hemsidan och förbehåller oss rätten till ändring av all information på hemsidan utan förvarning.

Handjord förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel i webbshopen utan förvarning.


Force Majeure

Handjord av Kullsand är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc. onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


Tvist

Vi på Handjord av Kullsand hoppas att det aldrig ska uppstå en tvist för dig som kund, men vid en eventuell tvist kommer Handjord att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.


Företagsuppgifter

Handjord av Kullsand, Östantorpsvägen 2 743 50 Vattholma

Telefon: 0706570974

E-post: info@handjord.se

Organisationsnummer: 810521-7528

Handjord av Kullsand är registrerat för F-skatt